Våre tjenester

Idrettsmedisin

Clausen Fysioterapi har lang erfaring innen idretten, og sørger for trygg og effektiv diagnostisering og behandling av idrettsutøvere i både topp- og breddeidrett. Vårt fokus er prestasjonsfremming, skadeforebygging og effektiv rehabilitering ved eventuell skade.

Som idrettsutøver møter du høye fysiske krav fra din idrett, også etter en skade. Da er det viktig å få veiledning fra noen som kjenner din idrett, og som vet hvordan rehabiliteringen kan gjøres på en trygg og effektiv måte. Vårt mål er å få deg tilbake i idrett raskest mulig – med lavest mulig risiko for ny skade eller forverring etter retur.

Vi behandler alle idrettsskader, blant annet korsbåndsskader, strekkskader, jumpers knee, runners knee, overtråkk, skulderinstabilitet. Enten du har operert, eller skal behandles “konservativt”, så hjelper vi deg med returen tilbake til idrettshverdagen.

Våre terapeuter er godkjente i det kvalitetssikrede nettverket av behandlere fra Idrettens Helsesenter / Skadetelefonen, og behandling hos oss dekkes av din idrettsforsikring.

Vi jobber også aktiv med skadeforebyggende tiltak og trening, sammen med både enkeltutøvere, klubber og organisasjoner. Vår mentalitet er at skadeforebyggende trening også skal være prestasjonsfremmende. Vi gjennomfører flere kurs og foredrag knyttet til skadeforbygging hvert år, blant annet som del av trenerutdanningen til Håndballforbundet. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale dersom du eller din klubb lurer på hva vi kan tilby dere. Alle våre oppdrag tilpasses individuelt etter klubben eller utøvers behov.

Ultralyddiagnostikk

Diagnostisk ultralyd er ofte et godt alternativ til MR, blant annet fordi en med ultralyd får muligheten til å gjennomføre en dynamisk undersøkelse. Dette vil si at det kan observeres hvordan vevet ser ut og “oppfører seg” ved bevegelse også – til sammenligning med en vurdering gjort i én bestemt utgangsposisjon. Du oppnår også kortere ventetid for undersøkelse, svar samme dag, og en rimeligere pris enn ved annen bildediagnostikk.

Sammen med en grundig samtale og klinisk undersøkelse, vil vi ved hjelp av ultralyd kunne sette en presis diagnose på dine plager. Vil vil også kunne benytte ultralyd for å vurdere endringer i vevet underveis i et behandlingsforløp.

Diagnostisk ultralyd benyttes for å undersøke muskulatur, sener, leddbånd, bindevev og slimposer. Ultralyd er høyfrekvente lydbølger som sendes inn i kroppen fra et lydhode. Lydbølgene kan ikke høres av mennesker. Når lydbølgene treffer kroppsvevet oppstår et ekko. Ekkoet sendes i retur til lydhodet, og man vil på denne måten kunne fange opp og tolke disse lydsignalene visuelt som bilder.

Manuelle teknikker

Manuelle tiltak kan være en effektiv måte å både behandle, dempe smerter og tilrettelegge for en mer aktiv hverdag uten plager.

Det vil variere – avhengig av hvilken type plager – hvor stor del av behandlingen som vil bestå av manuelle tiltak.

Leddmanipulasjon og mobilisering kan være effektivt for å lindre smerter, skape mer smertefri bevegelse og i mange tilfeller gi svært god effekt på få behandlinger. Leddmanipulasjon utføres oftest på ryggsøylen (inklusiv nakke), men kan også være effektiv ved tilstander i albue, knær, ankler, håndledd m.m.

Mobilisering, tøyning og kapselstrekk er ofte for å dempe smerter, bedre bevegelsesutslag og tilrettelegge for bedre “arbeidsvilkår” for kroppen under trening og belastning. Det kan i flere tilfeller også være en sentral del av behandling av tilstander som “frossen skulder”. Det stilles ofte høyre krav til mobilitet i idrett eller ulike typer arbeid, og veiledning i hvordan både vedlikeholde og bedre mobilitet for disse oppgave kan gis hos våre terapeuter.

Bløtvevsbehandling som massasje og triggerpunktbehandling kan ofte brukes effektiv for å dempe smerter og spenninger i muskulatur. Enten om dette er årsaken til dine plager, eller – ofte vanligere – dersom det har oppstått smerter eller spenninger i muskulaturen som følge av andre smerter og plager.

Trykkbølgebehandling (ESWT)

Trykkbølgebehandling er en fysisk behandling som brukes ved ulike smerteproblematikker i muskel- og skjelettapparatet. Behandling består av å sende mekaniske slag inn i skadet vev.

Behov for trykkbølgebehandling vurderes ut i fra grundig undersøkelse i forkant.

Eksempler på problematikker som responderer godt på trykkbølge er:

Senebetennelse skulder

Tennisalbu

Golfers albue

Jumpers knee

Plantarfacitt

Akillessenebetennelse

Ortopediske innleggssåler

Ortopediske såler tilpasses hver enkelt fot for å understøtte fotens naturlige funksjon og egenskaper, gi økt stabilitet og dempe belastning hvor denne er størst. Tilpasningen gjennomføres på bakgrunn av en grundig undersøkelse og bevegelsesanalyse av dine føtter. Sålene kan tilpasses til både spesifikk trening og idrett, men også daglige belastninger i arbeid og på fritid.

Ved såletilpassing hos Clausen Fysioterapi varmes innleggssålene først opp og formes etter dine føtter. Deretter benyttes ulike remedier for å bedre stabilitet for ankel og fot. Ved tilpassing vil du bli bedt om gjøre ulike bevegelser – dette for å sikre at fotens stabilitet økes i alle deler av fotavvikling.

Noen ganger er det behov for små korrigerer etter sålene er tilpasset. Clausen Fysioterapi tilbyr gratis korrigering av såler opptil 3uker etter såletilpassing er utført.

Helseforsikring

Hos Clausen fysioterapi kan du benytte deg av din helseforsikring. Vi har avtale med følgende selskaper:

Falck helse

Vertikal helse

IF

Storebrand forsikring

DnB

Codan forsikring

Protector forsikring

Eika forsikring

Våre terapeuter er også godkjente i det kvalitetssikrede nettverket av behandlere fra Idrettens Helsesenter / Skadetelefonen, og behandling hos oss dekkes av din idrettsforsikring.

Gruppetrening

Vi holder ukentlige gruppetimer!

50+ DAMER
Trening på sal som utfordrer styrke, utholdenhet, koordinasjon og balanse.
Treningen passer for alle over 50år – uansett treningsbakgrunn.
Tidspunkt:
mandag 11:30 – 12:30
Torsdag 11:00 – 12:00

50+ HERRER
Trening på sal som utfordrer styrke, utholdenhet, koordinasjon og balanse.
Treningen passer for alle over 50år – uansett treningsbakgrunn.
Tidspunkt:
Onsdag 12:00 – 13:00

Priser:
Klippekort (10 klipp): 1200kr
Drop-in:                       200,-

Ønsker du å delta? Ta kontakt på tlf. 45 34 40 82 for påmelding eller mer informasjon.