Våre tjenester

Idrettsmedisin

Clausen Fysioterapi har lang erfaring innen idretten, og sørger for trygg og effektiv diagnostisering og behandling av idrettsutøvere i både topp- og breddeidrett.

Vårt fokus er prestasjonsfremming, skadeforebygging og effektiv rehabilitering ved eventuell skade. Som idrettsutøver møter du høye fysiske krav fra din idrett, også etter en skade. Da er det viktig å få veiledning fra noen som kjenner din idrett, og som vet hvordan rehabiliteringen kan gjøres på en trygg og effektiv måte. Vårt mål er å få deg tilbake i idrett raskest mulig - med lavest mulig risiko for ny skade eller forverring etter retur.

Clausen Fysioterapi behandler alle idrettsskader, blant annet korsbåndsskader, strekkskader, jumpers knee, runners knee, overtråkk og skulderinstabilitet. Enten du har operert, eller skal behandles "konservativt", så hjelper vi deg med returen tilbake til idrettshverdagen.

Våre fysioterapeuter er godkjente i det kvalitetssikrede nettverket av behandlere fra Idrettens Helsesenter / Skadetelefonen, og behandling hos oss dekkes av din idrettsforsikring. Les mer under fanen helseforsikring.

Vi jobber aktiv med skadeforebyggende tiltak og trening, sammen med både enkeltutøvere, klubber og organisasjoner. Vår mentalitet er at skadeforebyggende trening også skal være prestasjonsfremmende. Vi gjennomfører flere kurs, foredrag, workshops og fysiske treninger i året.

Ønsker din klubb samarbeid med oss? Ta kontakt for en uforpliktende samtale.

Ultralyddiagnostikk

Diagnostisk ultralyd er ofte et godt alternativ til MR, blant annet fordi en med ultralyd får muligheten til å gjennomføre en dynamisk undersøkelse. Dette vil si at det kan observeres hvordan vevet ser ut og "oppfører seg" i bevegelse - til sammenligning med en vurdering gjort i én bestemt utgangsposisjon. Du oppnår også kortere ventetid for undersøkelse (svar samme dag), og en rimeligere pris enn ved annen bildediagnostikk.

Sammen med en grundig samtale og klinisk undersøkelse vil vi ved hjelp av ultralyd kunne sette en presis diagnose på dine plager. Vi vil også kunne benytte ultralyd for å vurdere endringer i vevet underveis i et behandlingsforløp.

Diagnostisk ultralyd benyttes for å undersøke muskulatur, sener, ledd, leddbånd, bindevev og slimposer. Ultralyd er høyfrekvente lydbølger som sendes inn i kroppen fra et lydhode. Lydbølgene kan ikke høres av mennesker. Når lydbølgene treffer kroppsvevet oppstår et ekko. Ekkoet sendes i retur til lydhodet, og man vil på denne måten kunne fange opp og tolke disse lydsignalene visuelt som bilder. Ultralyd er en ikke-invasiv metode, som ikke involverer stråling, og er derfor helt trygt å gjennomføre.

Manuelle teknikker

Innenfor fysioterapi finnes flere manuelle behandlingstiltak. Manuelle tiltak kan være en effektiv måte å både behandle, dempe smerter og tilrettelegge for en mer aktiv hverdag uten plager. Det vil variere - avhengig av hvilken type plager - hvor stor del av behandlingen som vil bestå av manuelle tiltak.

Leddmanipulasjon og mobilisering kan være effektivt for å lindre smerter, skape mer smertefri bevegelse og i mange tilfeller gi svært god effekt på få behandlinger. Leddmanipulasjon utføres utføres av fysioterapeut med videreutdanning, og utføres oftest på ryggsøylen (inklusiv nakke), men kan også være effektiv ved tilstander i albue, knær, ankler, håndledd m.m.

Mobilisering, tøyning og kapselstrekk gjøres ofte for å dempe smerter, bedre bevegelsesutslag og tilrettelegge for bedre "arbeidsvilkår" for kroppen under trening og belastning. Det kan i flere tilfeller også være en sentral del av behandling av tilstander som "frossen skulder". Det stilles ofte høye krav til mobilitet i idrett eller ulike typer arbeid, og veiledning i hvordan både vedlikeholde og bedre mobilitet for disse oppgavene kan gis av våre fysioterapeuter.

Bløtvevsbehandling som massasje og triggerpunktbehandling kan ofte brukes effektivt for å dempe smerter og spenninger i muskulaturen. Enten om dette er selve årsaken til dine plager, eller om de er en følgetilstand av andre smerter og plager.

Dry needling er en behandlingsteknikk som innebærer bruk av tynne akupunkturnåler direkte inn i muskelområder med smerte eller spenning. Hensikten er å stimulere nerveendingene for å lindre muskelspenninger og redusere smerter. Dry needling skiller seg fra akupunktur ved å fokusere på behandling av spesifikke muskler, der akupunktur baserer seg på tradisjonelle kinesiske medisinske prinsipper. Nålebehandling brukes ofte på tilstander som fibromyalgi, migrene og spenningshodepine. Dry Needling utføres av fysioterapeut spesialist Cecilie Clausen.

Trykkbølgebehandling (ESWT)

Trykkbølgebehandling er en behandlingsform som brukes ved ulike smerteproblematikker i muskel- og skjelettapparatet. Behandling består av å sende mekaniske slag inn i skadet vev, med mål om å stimulere kroppens naturlige tilhelingsprosess. Trykkbølgebehandling utføres vanligvis i kombinasjon med andre fysioterapitiltak for å oppnå optimale resultater.

Behov for trykkbølgebehandling vurderes ut ifra en grundig undersøkelse i forkant.

Eksempler på problematikker som responderer godt på trykkbølge er:

• “Kalkskulder”
  • Senebetennelse skulder
  • Tennisalbue
  • Golfers albue
  • Jumpers knee
  • Plantarfacitt
  • Akillessenebetennelse

Ortopediske innleggssåler

Clausen Fysioterapi tilbyr tilpasning av ortopediske innleggssåler. Tilpasningen gjennomføres på bakgrunn av en grundig undersøkelse og bevegelsesanalyse av dine føtter. Ortopediske innleggssåler er spesialtilpassede såler med mål om å gi ekstra støtte, dempe støt og avlaste belastede områder i ankel, fot, hofte, kne og rygg. Sålene kan tilpasses til både spesifikk trening og idrett, men også daglige belastninger i arbeid og på fritid.

Noen av de vanligste årsakene til behov for ortopediske innleggssåler er overpronasjon og tverrplattfot. Dette er når buen på innsiden av foten, eller på tvers under tåballene, synker ned. Overpronasjon og tverrplattfot kan i noen tilfeller føre til smerter. Innleggssålene gir ekstra støtte til fotbue, korrigerer feilstillinger og hjelper til med å fordele trykket jevnt over foten.

Blant idrettsutøvere med høy treningsbelastning kan innleggssåler bidra til å forebygge overbelastningsskader, spesielt dersom utøver i tillegg har overpronasjon eller er tverrplattfot.

Kvinnehelse

Hos fysioterapeut med kompetanse på kvinnehelse kan du få oppfølging i forbindelse med blant annet bekkenbunnsplager, inkontinens, bekkenleddsmerter, trening i svangerskap og oppfølging etter fødsel. Fysioterapeut Stine har spesialkompetanse innen kvinnehelse. Hun gjennomfører en grundig undersøkelse, og deretter iverksettes tiltak tilpasset dine utfordringer.

Etterfødsel-sjekk
Dette er en time hvor vi snakker om hvordan svangerskap og fødsel har vært, samt gjennomfører en vaginal undersøkelse av muskulaturen i bekkenbunnen. Det anbefales å ta en undersøkelse av bekkenbunn 6 uker etter fødsel, men denne kan også gjøres på et senere tidspunkt.

Fordelen med å ta Etterfødsel-sjekk hos fysioterapeut er at du får en grundig undersøkelse av både styrke, reaksjonsevne, avspenningsevne, utholdenhet og kvalitet på muskulaturen i bekkenbunnen. Dette gjøres ved en vaginal undersøkelse, og måles ved hjelp av manometer - et lite, mykt ballongkateter på størrelse med en tampong. Undersøkelsen er ikke smertefull, og gjennomføres på flat undersøkelsesbenk med bøyde knær og håndklær over hoftene.

Målet med undersøkelsen er å sikre korrekt gjennomføring av bekkenbunnstrening, som er særlig viktig etter fødsel for å forebygge/bedre urinlekkasje, prolaps og seksualfunksjon. Du får veiledning i hvordan og hvor hyppig du bør gjøre bekkenbunnstrening for å styrke muskulaturen etter svangerskap og fødsel, for best mulig funksjon. Ved behov følges du også opp videre med fysioterapeut for kontroller og for å sikre bedring i funksjon. Ingen skal trenge å gå med smerter, plager eller lekkasjer i lang tid etter fødsel!

Bekkenbunn
Dersom man har plager som inkontinens (lekkasje) eller prolaps, kan det være nyttig med en undersøkelse av bekkenbunnsmuskulaturen. Du skal ikke godta at du ikke er tett, hverken i hvile eller i aktivitet! Det finnes ulike former for inkontinens, både aktivitetsrelatert og hastverksinkontinens. For mange vil plagene gi seg helt etter en periode med strukturert trening, veiledet av fysioterapeut. En sterk bekkenbunn er viktig for god funksjon og livskvalitet!

Kvinnehelsefysioterapeut tilbyr undersøkelse av bekkenbunnen, med både vaginal palpasjon og måling av styrke, avspenning, utholdenhet og reaksjonsevne.

Gruppetimer
Ved Clausen Fysioterapi tilbys det flere gruppetimer for gravide og nybakte mødre. Les mer under fanen gruppetrening.

Stine er i klinikken på onsdager, book time via nettsiden vår, eller send mail til stine@clausenfysioterapi.no for å finne en tid som passer.

Helseforsikring

Hos Clausen fysioterapi kan du benytte deg av din helseforsikring. Vi har avtale med følgende selskaper:

• Falck helse
  • Vertikal helse
  • IF
  • Storebrand forsikring
  • Euro Accident
  • Gjensidige
  • Avonova Incurance
Idrettsforsikring

Slik melder du idrettsskade:

Gå inn på https://www.gjensidige.no/meld-skade/idrettsforsikring

• Logg inn med BankID og velg forbundet ditt (barn under 13 år velger "Alle barn under 13 år – alle idretter")
  • Svar på spørsmål om hva som har skjedd
  • Dersom du allerede har booket en time hos en behandler, kan du velge dette under utfylling av skjema.
  • Straks du har meldt saken, får du viktig informasjon om veien videre i skadesaken din
Husk at du må melde skade til forsikringen før du får dekning for dine utgifter. Forsikringen dekker ikke utgifter til behandling før meldt skade.

Gruppetrening

Vi holder ukentlige gruppetimer veiledet av fysioterapeut.

50+ DAMER
Trening på sal som utfordrer styrke, utholdenhet, koordinasjon og balanse. Treningen passer for alle over 50år - uansett treningsbakgrunn.

Tidspunkt:
Mandag 11:00 - 12:00
Torsdag 11:00 - 12:00
Priser:
Klippekort (10 klipp): 1300kr
Drop-in: 200kr

50+ HERRER

Tidspunkt: Onsdager 12:00 - 13:00
Priser:
Klippekort (10 klipp): 1300kr
Drop-in: 200kr

Mor & mini
Dette er en gruppetime med fokus på både mor, barn og sosialt fellesskap. Svangerskap og fødsel er en stor påkjenning på kroppen, og denne timen har som mål å bidra til å styrke kroppen til å fungere godt i hverdagen. Du følges opp av fysioterapeut med erfaring og kompetanse på nettopp dette. Timen fokuserer på å styrke hele kroppen, inkludert bekkenbunnen. Treningen tilpasses hver enkelt deltaker, og passer alle nybakte mødre. Det er også fokus på å inkludere barnet, og det vil være elementer av babysang.

Varighet: 8 uker, neste kurs har oppstart 03.04.2024
Pris: 1600 kr
Tid: Onsdager kl. 10.30-11.30
Maks 10 deltakere

Treningsgruppe for gravide
Gruppetimen består av både styrketrening, avspenning og bekkenbunnstrening. Det vil også være fokus på tips og råd om aktivitet og hvile i svangerskapet og i tiden etter fødselen.

Du får tett veiledning av fysioterapeut, og treningen tilpasses plager og/eller nivå til den enkelte deltaker.

Tid: Onsdager kl.13.30-14.30
Varighet: 6 uker
Antall: Maks 10 deltakere
Pris: 1500kr

Ønsker du å delta på en av våre gruppetilbud? Ta kontakt på tlf. 45 34 40 82 eller post@clausenfysioterapi.no for påmelding eller mer informasjon.

Hopp rett ned til innholdet